Wednesday 27 April 2011

Bagaimana utk kekal...

Assalamualaikum,

Terlebih dahulu saya ingin mohon maaf, jika penulisan saya ini membuatkan anda semua rasa saya ingin menunjuk2.

Apa yg nak dikekalkan tu?

Ada yg bertanya saya bagaimana saya mampu menyusukan Nasreen sehingga kini tanpa ABM (Artificial Breast Milk). Ada yg teruja, ada yg merasakan itu adalah mustahil, ada yg rasa mcm saya ta ya pa wau :D....hihihihihih..tapi ini la realitinya..

Ok..saya bukan nak cerita kan kejayaan saya..tapi saya nak ceritakan tentang usaha yg tidak pernah kenal erti penat lelah pasti diberi ganjaran oleh Allah.

Semua ibu di dunia ini, mampu utk menyusukan si kecil mereka. Tidak ada sesiapa pun di dunia ini yg Allah tak berikan nikmat susu pada dia. Kita semua dapat nikmat tu dari Allah. Yang membezakannya adalah bagaimana kita pelihara susu itu, bagaimana kita mengekalkan susu itu.

Ada yg datang pada saya beritahu, "puan, susu saya takde..hanya ada masa dlm pantang je", "puan, keluarga saya mmg jenis susu tak banyak..mak, kakak saya dulu pun macam tu juga", "puan, anak2 ni kena bagi susu tepung juga puan, kalau tak nanti otak dia tak connect antara satu sama lain"...ehhhh..ye ke? betul ke kalau kita tak bagi ABM, nanti otak anak kita tak fungsi sebaiknya....(alamak..mcm dah lari tajuk sikit)

Berbalik pada cerita saya, bagaimana utk kekal? Tidak mustahil...yg penting (saya selalu nyatakan ini masa SGM), ibu2 kena lebih degil, kena lebih usaha. Kejayaan takkan datang bergolek pada kita jika kita tak usaha. Sama seperti mencari duit la..kalau harapkan duit gaji...banyak tu je la kita dapat, tapi kalau kita ada buat kerja2 sampingan, kita akan dapat duit lebih utk satu2 masa tu.

Bagaimana utk dapat lebih susu dan kekalkan susu tersebut? Seperti yang semua tahu, kekerapan bayi menghisap secara terus ke payudara kita adalah cara terbaik utk kekalkan hasil susu tersebut. Lagi kerap bayi menyusu (mengosongkan payudara), lagi banyak susu akan terhasil.

Bagaimana pula jika kita ke pejabat? atau menghadiri kursus? atau terpaksa keluar daerah? Ya..seperti saya nyatakan tadi, kita perlu kerapkan sessi pemerahan. Konsep penyusuan susu ibu ini mudah je. Jika ada permintaan (demand), maka adalah pengeluaran (supply). Oleh itu, kita perlu perah setiap 3jam sekali (sekurang2nya), dan adalah lebih cantik bila kita perah pada masa yg sama setiap hari.

Knp? bila kita dah 'set' otak kita utk menghasilkan susu, secara otomatiknya, susu akan terhasil secara sendirinya pada masa2 itu. Sebab tu kalau kita perasan, jika kita terlepas satu2 sessi, secara tetiba, susu kita akan menurun. Ianya akan lebih ketara jika berlarutan 2-3 hari.

Konklusinya, kita perlu pegang konsep "Pengeluaran dan Penawaran" - (Demand and Supply), perlu kerapkan penyusuan secara terus dan perah mengikut jadual bila kita berjauhan dgn bayi/anak kita. Insya-allah, Allah akan membantu kita jika kita berusaha.









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...